November 15-5 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Rob Pasqua - WaarBenJij.nu November 15-5 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Rob Pasqua - WaarBenJij.nu

November 15-5

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

16 November 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Rijdend door Yogya zie je chaos, niet alleen op de weg maar ook op de stoep en zeer zeker boven de straten. Zoals te verwachten in ontwikkelingslanden of jonge republieken "sieren" dikke elektriciteitskabels en vele honderden illegale verbindingen het straat beeld. De stoepen worden volledig in beslag genomen door allerlei kraampjes met prullaria, fruit, groenten en uiteraard honderden warung's, ieder met hun eigen specialiteit. De lokale bevolking geniet daar van een "lekkere" hap terwijl ze door het voorbijrazende verkeer wordt vergast en tegelijkertijd gratis een dikke, vieze laag stof naar binnen werkt. Niet de juiste plek voor een trage eter zoals ik, da's duidelijk.
Wat mij ook direkt opviel is de reclame in allerlei vormen en maten, van kleine affiches tot levensgrote spandoeken, vaste reclameborden en LED- schermen. De overkill aan reclame is dusdanig dat ik mij afvraag of zij nog wel enig effekt sorteert en aanbiedingen en aankondigingen uit 2014 zijn ook nog alom aanwezig. Niet alleen de "gewone" vervuiling maar ook Horizonvervuiling laat men zich weinig aan gelegen liggen.