2e maand Yogya - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Rob Pasqua - WaarBenJij.nu 2e maand Yogya - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Rob Pasqua - WaarBenJij.nu

2e maand Yogya

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

10 Oktober 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Zo, heb nu vier lessen gehad en interessant, leuk en nog veel meer maar nog steeds abracadabra. Niet verwonderlijk want woorden met 6-lettergrepen zijn bepaald geen uitzondering! En dan krijg ik ook nog huiswerk mee, pff op mijn leeftijd, valt niet mee hoor en kom hier toch eigenlijk voor m'n rust. Maar ga wel met plezier naar klas want we lachen wat af met alle woorden die ik zelf verzin.
Ter voorbereiding van het Offerfeest werd ik (en de rest van de bevolking) twee dagen non stop getrakteerd op prekenen gebeden op een geluidsniveau van ruim boven de 86 decibel. Heb me laten vertellen dat het normaliter een dag duurt maar in hun enthousiasme hebben ze er een dag aangeplakt. Wil niet lullig doen, maar geen pretje en toch overleefd, dit in tegenstelling tot de tienduizenden schapen en geiten die voor deze gelegenheid het loodje hebben gelegd.
Bedreigend voor onze gezondheid is de smog veroorzaakt door enorme bosbranden in Sumatra en Borneo, op tv zie je steden die volledig opgeslokt zijn een enorme grauwe vieze wolk. Hier valt het dan nog mee maar als de wind "onze" kant op staat dan zijn we ook niet blij. Alle brandstapels van de boeren in de wijk die op die manier hun afval verwerken helpen ook niet mee. De brandlucht en de asresten, je staat ermee op en je gaat ermee naar bed. Voor mensen met problemen aan de luchtwegen is Indonesia op dit moment a no go area. Het milieu komt er sowieso slecht vanaf hier vanwege mede door alle plastic en glas dat gewoon weggegooid wordt.