1 maand Yogya - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Rob Pasqua - WaarBenJij.nu 1 maand Yogya - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Rob Pasqua - WaarBenJij.nu

1 maand Yogya

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

26 September 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Hehe, eindelijk weer een update van mij. Heeft wel 2 weken geduurd en al met al zit ik nu een maand in Yogya.

Wat is er zoal in die ene maand gebeurd, heb toch meeste details al verteld. Eerst een week in het hotel gezeten, beetje acclimatiseren en het huis bekijken.

Zoals gezegd, lik verf kan geen kwaad maar dat is voor de eigenaar om te beslissen.

2 sl.kamers met AC, in woonkamer enkel een fan en eigenlijk niet genoeg maar beschikbare wattage slechts 2600 en 3e AC is te veel. Zolang de energie maatschappij er niets aan doet blijft dit een probleem dus overdag beter deur uit en naar de malls.

Door mijn wooncomplex gelopen en staan best mooie huizen tussen, sommige zelfs met verdieping erbij, toch nog veel onbewoond. Meeste bewoners hebben 2 en zelfs 3 auto's maar vanwege de leegstand geen parkeerprobleem want gebruiken gewoon de carport van leegstaande huizen.
Voorbije dagen wat huisraad zoals glaswerk/bestek/pannen aangeschaft want het aanwezige spul was te weinig of zag er niet meer uit.

Ondertussen wordt ik weer aangevallen door de muggen ff Deeten ja.

Heb nu nieuwe TV en ook cable maar van plan om schotel te nemen want geen BBC/CNN/Euronieuws en wil toch enigszins op hoogte blijven en van alleen maar Indonesische/Chinese/Japanse/Koreaanse films word ik niet vrolijk.

Taxi is goedkoop maar meerdere keren per dag gaat echt wel in de papieren lopen. Vandaar dat ik een scooter heb gekocht, Honda 125cc, loopt als een trein, rijdt 1 op 50 en benzine wordt zwaar gesubsidieerd dus goedkoop. Gelukkig maar want rij van hot naar her maar dat is voornamelijk omdat ik voortdurend de weg kwijt ben, straatnaambordjes zijn schaars.
De kampgangers onder ons weten nu waarom ik nooit vals speelde en niet hielp bij de droppings, anders hadden we nu nog gelopen ja!
Zo heb ik pas bij de 4e keer de weg naar school gevonden om me in te schrijven en ga ik Maandag beginnen met Indonesische les. Hard nodig
want is geen touw aan vast te knopen!

Al 4 keer blackout gehad, langste was 15 minuten, gisteravond 10 minuten in het donker. Zoals gezegd, geen goede padvinder maar had toch altijd van alles bij me dus ook nu een kleine led lamp.
Gisteravond ook voor het eerst een superlichte aardschok, 5 seconden maar hele buurt stond buiten. Wel zo handig om je buren te leren kennen want overdag zijn die aan het werk en 's avonds zie en hoor je niemand.

In de wijk zijn veel kleinschalige complexen zoals waar ik nu woon, ook met grotere en mooiere huizen maar daar zie ik ook veel speelgoed en kinderfietsen, dus zal het lang niet zo rustig zijn. Ook zijn ze niet allemaal bewaakt, soms staat er alleen een zware poort die de bewoners zelf met de hand open en dicht moeten doen. Bij mij is 24/7 bewaking, vuilophaaldienst en schoonmaak 1 p/w. Dat laatste heb ik 3x p/w van gemaakt want is stoffige boel hier. Ook veel last van de smog vanwege de bosbranden op Sumatra en Borneo, dat gaat gewoon door ondanks protesten van alle omringende landen.

Inflatie stijgt met de dag en de rupiah schommelt al weken tussen 16.250 en 16.500 per euro. Goed voor toeristen maar slecht voor lokale bevolking en vanwege El Nino veel oogsten mislukt, moeten zelfs rijst invoeren! Gelukkig wordt de prijs laag gehouden door regering. De mensen zijn niet blij en veel demonstraties en ook partijbijeenkomsten ivm verkiezingen in December maar voornamelijk in Jakarta, hier nog niet meegemaakt.

Net 3 dagen onafgebroken gebeden/gezang/geschreeuw uit luidsprekers van mosk moeten aanhoren en weg afzettingen (weer verdwaald) vanwege lantaarnoptochten van kids, helaas ook met megafoon. Bij het offerfeest is het hier gebruikelijk, 2 dagen bidden, winkels dicht en daarna dag vrij en eten met goegemeente maar hier op eigen initiatief een 3e gebedsdag er aangeplakt. Werd ik niet vrolijk van, is sowieso rommeltje met de oproepen.

Net thuis van verjaarsfeestje, uitgenodigd door eigenares van een van de betere restaurants. Dus lekker gegeten en erg gezellig en veel spraken Engels.

Dat is het wel tot nu toe. Leer mensen kennen, nu de weg en de taal nog en dan gaat het goed komen.
Tijdens de vrije dagen aanmerkelijk rustiger op weg dus durfde ik het wel aan om met 1 hand te sturen en andere video te maken van de wijk waar ik woon. Als het beeld trilt dan ligt het deze keer niet aan mij.

cheers

Klik hier als je wilt Beantwoorden of Doorsturen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Jogjakarta

Yogyakarta

Ik ga naar Yogyakarta.

Recente Reisverslagen:

28 Februari 2016

In Holland

18 December 2015

BaliDecember 2015

16 November 2015

November 15-6

16 November 2015

November 15-5

16 November 2015

November 15-4
Rob

Actief sinds 30 Juli 2015
Verslag gelezen: 90
Totaal aantal bezoekers 5130

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2015 - 17 Maart 2016

Yogyakarta

Landen bezocht: